Skip to content

Toestemming Landelijk Schakel Punt (LSP)

Voor meer efficiëntie

Zowel uw huisarts als uw apotheek houden een eigen dossier over u bij met informatie die van belang is voor uw zorg. In het dossier van de huisarts staan uw klachten en de behandelingen die u ontvangt. De apotheek registreert welke medicijnen u gebruikt en eventuele medicijnallergieën.
Deze gegevens kunnen worden gedeeld via het Landelijk Schakelpunt (LSP). Voor een duidelijke uitleg over het LSP leest u verder of kunt u hieronder het informatieve filmpje van VZVZ bekijken.

Hoe werkt het LSP?

Een andere zorgverlener kan uw gegevens opvragen als dat nodig is voor uw behandeling. Het LSP gebruikt uw Burgerservicenummer (BSN) om te achterhalen welke zorgverleners gegevens over u hebben gedeeld. Als er gegevens beschikbaar zijn, kan de zorgverlener deze opvragen en inzien.

Belangrijk: In het LSP worden alleen uw BSN en de namen van de huisarts en apotheek die gegevens beschikbaar hebben gesteld geregistreerd. Uw medische gegevens zelf worden niet opgeslagen in het LSP.

Verdeling in regio's

Het Landelijk Schakelpunt (LSP) is verdeeld in ongeveer veertig regio’s. Huisartsenposten, huisartsen en apotheken die gebruikmaken van het LSP zijn ingedeeld in een van deze regio’s, maar kunnen zich ook aansluiten bij een andere regio. Binnen een regio kunnen zorgverleners gegevens met elkaar uitwisselen.
Voor ziekenhuizen geldt een uitzondering, omdat zij vaak patiënten behandelen uit verschillende regio’s. Daarom kunnen zij gegevens uitwisselen met meerdere regio’s.

Voor patiënten is deze regio-indeling doorgaans niet merkbaar. Alleen wanneer zij zorg ontvangen van zorgverleners uit andere regio’s kan het voorkomen dat bepaalde gegevens niet beschikbaar zijn. U kunt online controleren in welke regio(‘s) uw zorgverlener gegevens kan uitwisselen.

Aanmelden of wijzigen

Wilt u dat zorgverleners uw medische gegevens elektronisch met elkaar kunnen delen? Dan kunt u hiervoor het makkelijkste online uw voorkeuren aangeven via Mitz (https://www.mijnmitz.nl)

Op MijnMitz logt u in met DigiD. U regelt daar op één plek voor al uw zorgaanbieders of u toestemming geeft om de gegevens te delen. Dit kunt u per zorgaanbieder apart instellen en op elk moment weer veranderen.

Als dit online niet kan of niet lukt kunt u ook langskomen op de praktijk om uw toestemming met de assistente te regelen. Neem in dat geval altijd een identificatiebewijs mee. (Zoals een paspoort, id-kaart of rijbewijs)
Houd er in dat geval rekening mee dat u bij elke zorgverlener apart toestemming moet geven.